Ogarnięty Tata

Wychowanie dziecka okiem taty
Nauczyciele i ich krytyka

Nauczyciele, którzy krytykują i ich wpływ na dziecko

To wcale nie było tak dawno – kilka dekad wstecz uczeń na własnej skórze odczuwał, że coś zrobił źle na lekcji. Zła odpowiedź – linijką po rękach. Rozrabianie na lekcji – linijka szła znów w ruch. Czasy się zmieniły – linijka służy do zajęć z geometrii, a nauczyciele mają inne metody, by mobilizować dzieci do nauki i dyscypliny. Np. poprzez krytykę. Dobry sposób?

Łatwiej demotywować niż zmotywować?

Nikt nie lubi słyszeć, że coś zrobił źle. Z drugiej strony, pochwały to szybki skok na laury, z których już na mniejsze i większe niepowodzenia spozierać się nie chce. Trzeba więc dziecku powiedzieć, że mogłoby lepiej czytać, że powinno więcej czasu poświęcać na odrabianie zadań domowych, że przegrany mecz piłki ręcznej, powinien mobilizować do bardziej wytężonych treningów itd. Jest jednak krytyka i krytyka. Bardzo łatwo bowiem można dziecko zdemotywować do dalszej pracy. Po co się uczyć czy starać, skoro i tak jestem kretynem w oczach nauczycielki, kolegów, czy nawet rodziców? Po co pracować na lepszą ocenę, skoro i tak jej nie otrzymam? Trzeba też zadać sobie pytanie, kiedy dziecko chętnie będzie uczęszczać na zajęcia. Kiedy jest permanentnie krytykowane, czy kiedy jest zachęcane do bardziej wytężonej pracy?

źli nauczyciele

Klasyczny hamburger – czyli krytyka zapakowana w pochwały

Jak dotrzeć więc do ucznia, by go nie demotywować, a jednocześnie przekazać mu ważne informacje? Tutaj dobrze sprawdza się amerykański hamburger. Nie nie, nie chodzi o to, że nauczyciel ma serwować dzieciom super jedzenie z MC Donald, naśladując przy tym cooltową postać Louanne Johnson z Młodych gniewnych. Amerykański hamburger to sposób przekazywania krytyki. Najpierw więc dziecko trzeba pochwalić za coś, co dobrze zrobiło (dolna bułka hambugera), potem pokazać mu jego słabsze strony (środek czyli mięsko), a na koniec przykryć to znowu jakąś pochwałą (górna część bułki). Ok, nie zawsze działa, ale zdecydowanie ma łagodniejszy wydźwięk i pozwala dziecku przyjąć do widomości, że są obszary, w których powinno się poprawić.

Krytyka wcale nie motywuje do działania. Poza tym sprawia, że dziecko zraża się do samego przedmiotu. Przestaje odczuwać satysfakcję z rozwiązywanych zadań czy nie zgłębia swojej wiedzy. To powoduje, że nauczyciel poprzez krytykę osiąga całkiem odwrotny efekt.

młodzież w szkole i jej zachowania

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.